Vitale mensen maken vitale organisaties

Inleiding

Hein Heuvelmans is managementconsultant van Mercator Management Advies en in die rol begeleidt hij Olympia al vele jaren met de verbetering van de besturing van de organisatie. Hein ziet de kracht van
Olympia vooral in haar mensen: ondernemende mensen die het spel van uitzenden graag spelen. En altijd gaan voor de winst. Vitaliteit ziet hij als een van de belangrijkste kernkwaliteiten van Olympia en
samen met het management wil hij dan ook graag dit thema meer handen en voeten geven om de organisatie verder te helpen met het realiseren van haar ambitie. Hein en beroepsavonturier Wilco van
Rooijen van Adventure Consultancy zijn de bedenkers en uitvoerders van de opleidingsprogramma’s Top Class en Master Class. We vragen Hein naar de betekenis van vitaliteit voor Olympia Uitzendbureau.

Gezond, gezonder, gezondst…

Vitaliteit is een thema van deze tijd. Sla een tijdschrift open, kijk op tv; alles staat in het teken van gezondheid, fitheid, meer uit je leven halen. Neem een organisatie als Unilever. De organisatie is de laatste jaren helemaal getransformeerd rondom het thema ‘vitaliteit’. Wat is vitaliteit? Voor mij is vitaliteit meer dan alleen gezond zijn. In mijn definitie is het de fysieke, mentale, emotionele en zelfs spirituele vrijheid om jezelf én anderen blijvend te ontwikkelen om daarmee de kwaliteit van je leven en je werk te vergroten. Het is een thema dat heel goed aansluit bij de mentaliteit van Olympia. Ondernemerschap en gedrevenheid zie je in heel Olympia terug. Olympianen zijn spelletjesmensen voor wie een pot ‘menserger- je-niet’ niet snel zal vervelen. Waarom niet? Omdat elk potje weer een nieuwe uitdaging is. Ze gaan net zolang door totdat ze winnen. Voor het management van Olympia ligt de uitdaging erin om al die energie en kracht doelgericht te kanaliseren richting het realiseren van de doelen van de organisatie.

Verleg je grenzen

Om het dagelijkse spel van uitzenden interessant te houden zijn grensverleggende uitdagingen nodig. Uitdagingen voor medewerkers en managers en voor de organisatie als geheel. Niet
zomaar een doel als meer winst maken of het vergroten van het marktaandeel, nee, uitdagingen die net even ambitieuzer zijn.

Voorbeelden hiervan zijn: ‘Van 50 naar 100 vestigingen’ of ‘Expansie in het buitenland’. En om deze ambities te kunnen realiseren zijn er uitdagingen nodig voor medewerkers en managers. Denk maar eens aan het ‘ontwikkelen en lanceren van een franchiseformule’ of het uitbreiden van het klantenpotentieel met ‘National Accounts’. Stuk voor stuk uitdagingen die medewerkers en managers in het verleden zijn aangegaan én door hen succesvol zijn gerealiseerd. In de Top en Master Class zien we ook grensverleggende uitdagingen terug. Het slagen voor het tentamen en voor de bedrijfsopdracht of het beklimmen van de Mont Blanc, respectievelijk de Three Peaks Challenge. Succesvol zijn kan alleen als je jezelf ontwikkelt in alle vier de dimensies van persoonlijke vitaliteit. Je kunt namelijk niet alleen op puur fysieke kracht een berg als de Mont Blanc beklimmen. Ook emotioneel, mentaal en spiritueel word je maximaal op de proef gesteld. Je ziet dat sommigen het fysiek perfect voor elkaar hebben, maar mentaal in de knoop komen. En anderen met fysiek ‘mindere uitgangspunten’ (zwembandjes…, magere conditie…) op doorzettingsvermogen en ‘teamwork’ boven komen.

De uitdagingen voor Olympia voor de komende jaren zijn enorm. Er wordt dus wederom een beroep gedaan op de vitaliteit van de organisatie en haar medewerkers. Een vitale organisatie is een financieel
gezonde organisatie, met een overtuigende klantformule en ideale klanten, waarbij alle werkprocessen op orde zijn en, ‘last-but-not-least’, vitale medewerkers en managers het verschil maken. Olympia kan m.i.
nog veel vitaler worden. In de basis zit het goed en hebben ze een flinke voorsprong opgebouwd.

Op naar de top!

De deelnemers van de Top en Master Class zijn ook uitgedaagd om vitaler te worden. ‘Doe je mee met een spelletje bergbeklimmen?’ was de vraag aan het begin van beide opleidingstrajecten. Na wat mooie plaatjes van bergen was iedereen overtuigd, nog niet wetende waar men nou precies aan begon.

De uitdaging was gezet. Enne…, er was geen weg meer terug! En dat heeft ervoor gezorgd dat het voor allemaal een zeer bijzondere levenservaring is geworden. Waarin alle deelnemers als manager, maar vooral ook als mens, sterker zijn geworden. Vitaler op alle dimensies. We hebben met deze opleidingen een basis gelegd voor het verder ontwikkelen van vitaliteit binnen Olympia: in mens en organisatie.
Ik zal met plezier toekijken hoe de deelnemers van de Top en Master Class deze leerervaringen gaan delen met collega’s. En daarmee persoonlijke groei in vitaliteit voor iedereen nog centraler stellen dan
voorheen. Eén ding tot slot. Een bekende klimmerswijsheid luidt: ‘Er is geen top zo mooi, als de weg ernaar toe’. Het gaat niet alleen om het halen van het gestelde ‘ambitieuze’ doel, het gaat juist ook om te
(leren) genieten van de ervaringen op weg naar het einddoel. Veel plezier met jouw reis naar de top.

About beheer

Speak Your Mind

Tell us what you're thinking...
and oh, if you want a pic to show with your comment, go get a gravatar!